bantu membantu amalan mulia

Monday, August 13, 2012

Biskut Arab / Suji


1st biskut yang dibuat untuk raya nie adalah biskut arab..
tak tahu mimpi apa rasa nak buat tahun nie..
senang sangat nak buat biskut ni..
aku xpernah buat sndiri sblm nie..bila try smlm..eh,senang je pun..*berlagak disini*..hahaha..

just sediakan 3 barang!!yes..3 je..

bahan2:

1 cawan minyak sapi
3/4 gula kastor
3 cawan tepung (atau ikut rasa..kalau still lembik,tmbh je tepung..tak payah nak skema sgt..tp adunan biskut ni mmg agak lembut la..jgn tmbah tepung smpai keras pulak..agak2 boleh dibentuk ok la..tapi,mmg lembut..dun't worry)..

cara nak buat : campur je semua bahan2 tu..kacau2.. bulatkan,letak dalam bekas kertas or tak nak letak pun xpe..hias ikut suka dengan apa2 pun..xnak hias pn xpe.. bakar dlm 15minit



okey..done...senang sgt.. makan je,mmg lembut dan cair dimulut...hehehe.. kalau beli aku rasa biskut arab ni mahal kot sikit..sebab minyak sapi mahal brbanding dengan mentega lain.. 400gram dlm rm14.. kalau mentega, 1kg baru rm10.. apa2 pun y penting best n puas hati makan.. resepi di atas,diambil dari buku resepi mak aku..dh berpuluh tahun tu..thanks to cikgu yang mengjar dulu.. moga ilmu yang diberikannya boleh dipanjangkan dan dpt kebaikan untk beliau jua..^^ 
selamat mencuba!


2 comments:

Anonymous said...

salam...knp sy wat jd keras??

husna said...

minyak sapi xcukup kot... betul kan guna minyak sapi? takut tersalah letak minyak lain